piektdiena, 2014. gada 28. marts

Hiperboliskās bumbas

Tie, kas ielūkojās manā jaunizveidotajā internetveikalā, noteikti pamanīja, ka veikalā ir nopērkama kāda skaista un interesanta lieta, par ko šeit blogā nemaz neesmu pastāstījusi - Tamborētā kruzuļbumba!
Tad nu šodien stāstu:




Šī ir tā saucamā hiperboliskā bumba. Tāpēc par to ir divi atsevišķi stāsti.

Pirmais stāsts ir par manis tamborētajām kruzuļbumbām un par to, kā un kāpēc šāda bumba var būt noderīga mazam bērnam!
Pēc visas savas būtības šī tamborētā bumba ir ļoti līdzīga Montessori bumbai, jo nebeidzamie bumbas kruzuļi darbojas līdzīgi kā Montessori bumbas "rokturīši" un palīdz attīstīt bērna plaukstas locītavas spēku un koordināciju. Tomēr šī bumba ir tamborēta, tātad ar tekstūru, kas attīsta bērna tausti, tā ir mazāka izmēros (tikai 7cm diametrā), kas nozīmē ir ērti paņemama līdzi, jo neaizņems daudz vietas, tās smalkie kruzuļi lieliski ieguls pat vismazākā cilvēciņa rokā un tās centrā es esmu ietamborējusi mazu zvaniņu, tātad bumba kalpo arī kā kluss grabulītis, kas netieši attīsta arī bērna dzirdi!
Vismaz mūsu mājās šī bumba ir patiesi atzinīgi novērtēta gan no meitenēm, gan puikām!



Bet otrs stāsts ir par ģeometriju. Šīs bumbas ir tamborētas iedvesmojoties no hiperboliskās ģeometrijas. Hiperboliskā ģeometrija ir ne-Eiklīda ģeometrija, kurā nav spēkā 2-dimensionālās (Eiklīda) ģeometrijas postulāts par paralēlām līnijām. Dabā hiperboliskās plaknes ir sastopamas koraļlu rifos, sēņu viļņotajās cepurītēs, kāpostu krokotajās lapās un daudzās citās dabas formās. Lai gan šāda ģeometrijas forma tika atklāta jau 19.gs sākumā, tomēr tikai 1997.gadā latviešu matemātiķe Daina Taimiņa tamborējot izveidoja trīsdemnsionālu hiperboliskās plaknes paraugu, par kādu pasaules matemātiķi sapņoja vairāku gadsimtu garumā!
Šeit var noskatīties iedvesmojošu "TED talk" runu, kurā viņa pati skaidro un rāda hiperbolisko ģeometriju ar savu tamborēto plakņu palīdzību! Interesanti un iedvesmojoši!

Man vienmēr ir patikusi matemātika. Un arī padevusies. Esmu pabeigusi Latvijas labāko skolu, kurā matemātika ir uh! cik augstā līmenī. Ar matemātiku es esmu uz "tu" un matemātikas formulas izmantoju pat cepot kūkas!
Tomēr aizvien vairāk interesējoties un meklējot informāciju par dažādām alternatīvām pedagoģijas metodēm es pēdējā laikā bieži ar nožēlu nonāku pie jautājuma - "Kāpēc arī man to skolā nevarēja parādīt šādā veidā?" Un es šeit nerunāju tikai par tik abstrakto ne-Eiklīda ģeometriju. Liels bija mans pārsteigums, kad ieraudzīju, ka "Montessori binomiskais kubs" patiesībā ir algebras formulu (a+b)2=a2 + 2ab +b2  un (a+b) ģeometrisks attēlojums! Skolā man to neparādīja, bet pašai nebija ienācis prātā, cik patiesībā vienkāršs ir šo formulu ģeometriskais pamatojums! Bet te, Montessori pedagoģijā, bērni rotaļājoties jau mazā vecumā netieši apgūst matemātikas formulas! Man tas ir kārtējais vilinājums mājmācības virzienā!

Tāpēc mūsu mājās starp parastām bumbām, futbolbumbām un tenisa bumbiņām, bērniem ir pieejamas arī Montessori bumbas un arī šīs hiperboliskās bumbas, ko mētāt, spert, ņurcīt, pētīt un netieši iepazīt arī sarežģītas matemātikas teorijas! Lai tad, kad viņi vidusskolā nonāks pie ne-Eiklīda ģeometrijas apgūšanas, es varētu izvilkt savu tamborēto bumbu un viņu bērnības rotaļlietā parādīt šīs tik ļoti sarežģītās un abstraktās ģeometrijas vizuālu piemēru, kas vienmēr viņiem ir bijis blakus!

Tagad savā veikalā piedāvāju iespēju pie šādas bumbas tikt arī Jums!


3 komentāri:

  1. Oh, my... TIk daudz svešvārdu un svešlietu vienuviet. :D Es no skolas atceros literatūras konspektus un latv.val. gramatikas stundas ar "gultiņu' zīmēšanu. Matemātika padzisusi no manām smadzenēm. Zin`, psihe, sevi sargājot, padzēš no prāta emocionālas traumas :D:D:D
    Nez ir kāda sakarība starp eksaktajām mammām un vēlāk attiecīgi bērniem montesorniekiem?
    Bumbas smukas. Sarežģītas! Sēņu čemuriņus, tevis minētos, atgādina, tiešām! :)

    AtbildētDzēst
  2. Laine! Es ilgi domāju, vai vispār šo otro stāstu par ģeometriju stāstīt. Bet pastāstīju. Varbūt kādam noder un arī liekas interesanti!
    Par sakarību starp eksaktajām mammām un bērniem montessorniekiem nemācēšu atbildēt, bet, jā, tieši interesantie matemātikas materiāli bija tie, kas mani "ievilka" Montessori pasaulē! :)

    AtbildētDzēst
  3. Wooow! Skaistas bumbas, ļoti gudras bumbas :) Man arī gribētos tādas mācēt tamborēt!

    AtbildētDzēst

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...