trešdiena, 2013. gada 27. novembris

Smilšu burti un cipari

Kamēr apkārt brūk jumti un krīt valdība, tikmēr ikdienas dzīve turpinās. Neskatoties uz visu apkārt notiekošo man tāpat ir jāpabaro un jāapģērbj bērni, man ir jāiečukst viņiem ausī "Es Tevi mīlu" un starp ikdienišķiem lēmumiem, kādu ziemas kombinzonu šogad pirkt un ko dot vakariņās, ir jāpieņem arī daudz būtiskāki lēmumi - par viņu veselību, izglītību u.t.t.
Pēdējā laikā domājot par savu bērnu izglītības iespējām, esmu pieķērusi sevi pie domas, ka man patīk ideja par mājmācību. Šoreiz neiedziļināšos šīs metodes plusos un mīnusos, jo šī ideja arī manā galvā nav akmenī kalta. Nenoliedzu iespēju, ka beigās bērnus palaidīšu pavisam parastā skolā. Galu galā lēmums mums ir jāpieņem tikai pēc 2,5 gadiem!
Bet.. ja šāda ideja kaut mazliet manā prātā dzīvo, sapratu, ka nepietiek ar to, ka es par to vien sapņoju, bet mājmācība mums ir jāuzsāk jau tagad! Lai tad, kad pienāk skolas vecums, mums jau ir izveidojies ritms un lai bērni ir pieraduši, ka mājās ir arī jāmācās.

Kādu dienu konstatēju, ka mana lielā meita (4g) diezgan labi pazīst burtus un ciparus, bet ar to rakstīšanu viņai tik labi nevedas. Uzreiz atcerējos par Montessori Smilšu burtiem, ko redzēju un aptaustīju ciemojoties pie Zanes! Un atcerējos, ka pat man pašai patika vilkt ar pirkstu pa burtu un tā rakstību "sajust". Man, protams, nebija divreiz jādomā, sapratu, ka mums vajag smilšu burtus!

Maza atkāpe - iespējams, ka ideja par mājmācību man ir tuva tāpēc, ka šādā veidā es varētu saviem bērniem dot iespēju apgūt obligāto mācību vielu, izmantojot netradicionālas metodes. Jo, ja ir iespēja kaut ko darīt citādāk, man vienmēr gribas, ja ne lietot, tad vismaz to pamēģināt...

Tāpat arī šoreiz, tā vietā, lai saliktu punktiņus un liktu tos meitai savienot (atceros, ka man skolā šādā veidā mācīja burtu rakstību), es izdomāju uztaisīt smilšu burtus un pamēģināt mācīties rakstīt mazliet citādākā veidā!

Montessori smilšu burtu galvenais mērķis ir iepazīt skaņai atbilstošo simbolu, izmantojot ne tikai redzi un dzirdi, bet arī tausti! Bērns velkot ar pirkstu sajūt burta līnijas un tas viss viņam paliek muskuļu atmiņā.


Šo materiālu, spriežot pēc sava twitter konta, es taisīju jau sen - pirms 3 nedēļām. Tāpēc varu padalīties arī pieredzē, jo esam jau diezgan daudz ar šo materiālu strādājuši. Pieredze rāda, ka šie burti patīk ne tikai manai četrgadniecei, bet arī divgadīgajam brālim. Viņš sēž cītīgi blakus un mēģina ar savu pirkstiņu izvilkt visus burtus, lai gan interese par burtiem kā tādiem viņam īsti vēl nav. Bet mana četrgadniece mēģina katru burtu un ciparu paralēli ar zīmuli uzvilkt arī uz lapas un prasmes ir ievērojami uzlabojušās!

Šos smilšu burtus var nopirkt jau gatavus, taču es nolēmu gatavot pati. Es to darīju diezgan vienkāršā veidā. Oriģināli tiem būtu jābūt uz koka plāksnītēm, tomēr es izmantoju cietu kartonu. Izgriezu pareiza izmēra kartiņas, nokrāsoju tās atbilstošās krāsās - līdzskaņus rozā, patskaņus zilus, bet ciparus - zaļus. Un ar smilšu maisījumu (smiltis + PVA līme + baltā krāsa) uzrakstīju burtiņus. Man gan krāsa gadījās tāda, kas pēc tam krāso pirkstus, tāpēc tumšākās plāksnītes nolakoju. To bildē var labi redzēt, jo zilās krāsas burti tā nedaudz spīd... Tā tam nevajadzētu būt, bet mums pašmāju lietošanai ļoti labi der arī tādi, un man šķita svarīgi, ka pēc katras burtu mācīšanās uz sienām nepaliek zili pirkstu nospiedumi!

Burtu un ciparu trafaretus es negatavoju pati. Ciparu trafaretus ņēmu no Evelīnas bloga, bet burtus no Karīnas bloga viņai ir arī norādīti katra burta kartiņas nepieciešamie izmēri.

Man jau, protams, visu vajadzēja uzreiz un es ķēros gan pie lielo, gan mazo burtu, gan ciparu taisīšanas. Kopā tās bija 76 plāksnītes (2x pa 33 burtu plāksnītēm un 10 ciparu plāksnītes)! Bija ko noņemties vairāku dienu garumā! Bet rezultāts man patīk!

Šis ir pirmais īstais Montessori materiāls, kas ir ienācis mūsu mājās. Man patīk ar to darboties, bērniem ir mācīšanās prieks, tāpēc jau tagad kaļu plānus, ko vēl no visa plašā materiālu klāsta mums vajadzētu! 

Līdz ar šo materiālu mūsu mājās ir ienākusi arī mācīšanās disciplīna - katru dienu cenšamies veltīt laiku mācībām. Mācībām veltītā laika ilgums dienu no dienas atšķiras - cik nu kuru dienu bērniem ir interese un iedvesma apgūt ko jaunu. Citreiz iztiekam vien ar 10 minūtēm, bet citreiz pasaules izzināšanai veltam pat 2h! Mēģinām "iedzīvināt" mājmācību, redzēs kā mums ies!


2 komentāri:

  1. Forši! Manai meitai gan smilšu burti, gan cipari ir par asu :( Izmantojam citas taustes metodes :) Lai sokas!

    AtbildētDzēst

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...